Status Quo 1968

STATUS QUO ~ 1968
PICTURESQUE MATCHSTICKABLE MESSAGES FROM THE STATUS QUO
Коллекция LP


Группа "The Spectres", изменив название (сначала на "Traffic", затем узнав, что одноимённая группа Стива Уинвуда уже существует, на "Traffic Jam") выпустили сингл «Almost But Not Quite There» (первую композицию Росси). После того, как и он не вошел в чарты, Traffic Jam в августе 1967 года сменили название на Status Quo - и пригласили в состав Парфитта. Группа вышла в совместное турне с Мэдлин Белл и Томми Квикли. Первый же сингл, выпущенный под новым названием, «Pictures Of Matchstick Men», поднялся до 7-го места в Британии, а вскоре добрался и до 12 места в США. Следующий, «Black Veils Of Melancholy», успеха не имел, но «Ice In The Sun», песня, написанная Ронни Скоттом и Марти Уайлдом, поднялась до 8-го места, после чего последовало большое британское турне с Джином Питни.

Status Quo, "Picturesque Matchstickable Messages from the Status Quo", 1969


В 1968-м году Status Quo выпустили дебютный альбом "Picturesque Matchstickable Messages", в котором соединились элементы фрикбита и психоделического поп-рока. Американский вариант назывался «Messages from the Status Quo», значительно отличался от европейскогo, но также содержал оба хит-сингла, которые и предопределили успех пластинки.




Status Quo, 1968

Status Quo, PYE Records, 1969

Picturesque Matchstickable Messages from the Status Quo, 1968




"Picturesque Matchstickable Messages from the Status Quo" (1968)

(Все песни входят на альбом "Greatest Hits. 2 Record Set", 1976, плюс отмеченные из бонусов)

SIDE ONE:
1. Black Veils of Melancholy (3:17) Rossi
2. When My Mind Is Not Live (2:50) Rossi/Parfitt
3. Ice in the Sun (2:13) Wilde/Scott
4. Elizabeth Dreams (3:29) Wilde/Scott
5. Gentleman Joe's Sidewalk Cafe (3:01) Young
6. Paradise Flat (3:13) Wilde/Scott

SIDE TWO:
7. Technicolour Dreams (2:54) King
8. Spicks and Specks (2:46) Gibb
9. Sheila (1:56) Roe
10. Sunny Cellophane Skies (2:47) Lancaster
11. Green Tambourine (2:19) Leka/Pinz
12. Pictures of Matchstick Men (3:13) Rossi

2003 reissue bonus tracks on CD:
13. To Be Free (Lynes) – 2:37 (Входит на альбом "Record Set", 1976)
14. Make Me Stay a Bit Longer (Rossi/Parfitt) - 2:55 (Входит на альбом "Record Set", 1976)
15. Auntie Nellie (Lancaster) - 3:22
16. Interview with Brian Matthew
17. Pictures of Matchstick Men [BBC Session] (Rossi)
18. Things Get Better [BBC Session] (Floyd/Cropper/Jackson)
19. Spicks And Specks [BBC Session] (Gibb)
20. Judy in Disguise (With Glasses) [BBC Session]" (Fred/Bernard)
21. Interview
22. Make Me Stay a Bit Longer [BBC Session] (Rossi/Parfitt)
23. Auntie Nellie (Lancaster)
24. Gloria (Morrison)
25. Interview with Francis Rossi
26. I (Who Have Nothing) (Donida/Leiber/Stoller/Mogol)
27. Neighbour, Neighbour (Valier/Meaux)
28. I Don't Want You (Dello/Porter)
29. Almost But Not Quite There (Rossi/Barlow)
30. Spicks And Specks (Gibb)
31. Gloria (Morrison)
32. Interview With Alan Lancaster
33. Black Veils Of Melancholy (Rossi)
34. Bloodhound (Bright)

Originally released in September 1968 (as Pye NSPL18220), the debut album consists of a dozen pop tracks, culminating in the now classic "Pictures of Matchstick Men".

Francis Rossi - guitar, vocals
Rick Parfitt - guitar, vocals
Alan Lancaster - bass, vocals
John Coghlan - drums
Roy Lynes - organ, vocals

Producer: John Schroeder
Label: Pye Records




Status Quo, Cadet Concept Records, 1968

Status Quo, Picturesque Matchstickable Messages, 1968

Picturesque Matchstickable Messages from the Status Quo

Status Quo, 1968




Status Quo - Picturesque Matchstickable Messages from the Status Quo. Таково полное название этого первого альбома легендарных рокеров. Одна из немногих команд, сумевших все время держаться на вершине. И должен вам сказать - по моему личному мнению, эта дебютная пластинка одна из лучших в творчестве группы, которая за более чем сорок лет существования записала около тридцати дисков.

Еще в 1962 году школьные друзья Майк "Фрэнсис" Росси и Алан Ланкастер стали играть джаз, сменив вскоре свои музыкальные предпочтения на буги, после того.

как к ним присоединились барабанщик Коглэн и клавишник Яворски. Под именем The Spectres они выступали в местных клубах и даже выпустили три сингла, которые, однако, потерпели фиаско. Позднее коллектив, в котором произошли изменения в составе, сменил название на Traffic Jam и стал исполнять психоделию, но и в этом качестве славы не снискал. Мало того, замаячил судебный процесс из за сходства названия с группой Стива Винвуда Traffic. Название снова пришлось сменить и оно, Status Quo, стало окончательным и известным миллионам. Перед вами первый альбом, отличная работа, похожая одновременно на битлов и Би Джиз, но в саунде уже прослушивается будущее "фирменное звучание" этого британского коллектива. Наверное, то, что я сейчас скажу будет неожиданным для многих. но я разочаровался в Status Quo после появления их незабвенного хита In The Army Now. Уверен, что большинство в восторге от этой вещи. а я был в полном шоке и нахожусь в нем до сих пор... Но слушая Picturesque Matchstickable я снова люблю этих ребят и забываю о их коммерческом ренегатстве в восьмидесятых. Гадкое время, сколько разочарований оно принесло...

Рекомендую, один из самых интересных психоделических альбомов 60х!


Написал: Эцилопп



Status Quo "Picturesque Matchstickable Messages from the Status Quo", 1968
АРГЕНТИНСКИЙ ВЫПУСК

Status Quo, Argentina, 1968




The first of, as it turned out, many albums from the band which would become simply Status Quo - "Picturesque Matchstickable Messages from the Status Quo" not only stands out as a debut album with a very silly name, but one which would become a reminder of what Quo would move away from rather than building upon, at least stylistically. Originally released in September 1968 (as Pye NSPL18220), the debut album consists of a dozen pop tracks, culminating in the now classic "Pictures of Matchstick Men". As a 30th anniversary of this album release looms large, the reissue CD presents the original twelve songs carefully re mastered.

As is the norm with debut albums, single releases flowed from "PMM" - "Black Veils of Melancholy", "Ice In The Sun", "Technicolour Dreams" and "Pictures of Matchstick Men" made A-sides and other tracks also found their way onto B-sides. The twelve songs represent a collection of cover versions and band-penned material, and overall the standard of material is good. "Ice In The Sun", "Elizabeth Dreams", "Spicks and Specks", "Sheila" and "Pictures of Matchstick Men" are all quality songs, performed well and presented here in very clear and impressive style. One of Quo's strangest tracks to date, "Paradise Flats", is included here as well and sounds more worrying every time you hear it ! Notable also is "Sunny Cellophane Skies" for it is an early example of Alan Lancaster at work lyrically and "Gentleman Joe's Sidewalk Cafe" is a quirky little love song that tells an all too familiar story.

In addition to the original twelve tracks, the reissue CD also boasts three bonus tracks. First up is an original mono mix of "To Be Free", the B-side of "Black Veils of Melancholy" and one of the few tracks penned by original keyboard player Roy Lynes and featuring prominent keyboards. A previously unreleased version of "Pictures of Matchstick Men" comes next, with unique guitar filler to the vocals and harmonies on the chorus. To complete the CD, an alternate mix of the bizarre "Paradise Flats", apparently labelled on the original multi-track tape boxes as "Paradise Hats" !!

The album which started the long and successful career of Status Quo has been carefully considered on this reissue CD and the bonus tracks ensure its place on every collector's "must have" list, simply to complete the early history of the band in a way which no other currently available recording can offer.



Picturesque Matchstickable Messages from the Status Quo is the 1968 debut album by the British psychedelic rock group, Status Quo.

The album covers a number of songs, including "Green Tambourine" by The Lemon Pipers and others by Tommy Roe and the Bee Gees.

The lead single was originally intended to be "Gentleman Joe's Sidewalk Cafe", with the original Francis Rossi composition "Pictures of Matchstick Men" as the b-side, but these songs were eventually swapped round. It reached #7 in the UK, and remains the band's only major hit single in the United States where it reached #12. It also reached #8 in Canada.

A second single, Rossi's "Black Veils of Melancholy" (with organist Roy Lynes' non-album track "To Be Free" as the b-side), flopped and has even been called "a carbon copy of "Pictures of Matchstick Men"".

The third single, "Ice in the Sun", written for the band by Marty Wilde and Ronnie Scott (with the Francis Rossi/Rick Parfitt composition "When My Mind Is Not Live" as the b-side) reached #8 in the UK Singles Chart, and #29 in Canada.

The album was released on 27 September 1968, and reached #12 in the UK album charts.

The band released a fourth single from the album - "Technicolour Dreams" by Anthony King backed with the Wilde/Scott composition "Paradise Flat" - but this was withdrawn after a few days in favour of a non-album single release early the following year.

The new single, Rossi and Parfitt's "Make Me Stay a Bit Longer", with bassist Alan Lancaster's "Auntie Nellie" as the b-side, was released in February 1969.

Picturesque Matchstickable Messages from the Status Quo [LP]: 1968 PYE Records



СТУДИЙНЫЕ АЛЬБОМЫ

КОНЦЕРТНЫЕ АЛЬБОМЫ

СБОРНИКИ

БИОГРАФИЯ ГРУППЫ


Драйвовая реклама от Status Quo


Вернуться в РАЗДЕЛ "STATUS QUO"

Вернуться в РОК-ЭНЦИКЛОПЕДИЮ

Вернуться в КАРТУ САЙТА